Blizzard se snaží zastavit odliv platících zákazníků.
Všeobecně se ví o pozvolném nástupu stagnace do světa World of Warcraft, dosud nejmasověji provozované MMORPG hry na celosvětovém trhu. Dlouho ohlašovaný a také odkládaný první datadisk s názvem Burning Crusade (recenze zde) i přes své nesporné kvality totiž nerozšířil původní koncept tak, jak jsme si všichni představovali. Ano, dočkali jsme se nového světadílu se jménem Outland, několika set nových questů, deseti levelů pro naše virtuální mazlíčky navrch, Horda ochutnala paladiny, Aliance šamany, přibyl jewelcrafting, epic mounty, nové fakce...
Prvopočáteční nadšení z několika nových klasických instancí a RAID dungeonů ale po sedmi měsících aktivního hraní v end-game gildě leckoho přešlo. Jistá inovace by se sice dala najít; již v prvopočátečním Karazhanu se pobavíte v Opeře, hromadně si zahrajete podivnou mutaci šachů v obří hale atp., ale po nástupu rutinního grindování v Grulls Lair, Serpensthire Cavern či The Eye nastoupí pocit deja-vu Kdekdo se dnes promenáduje v Tieru 4 a když se tak zpětně zamyslíte, co všechno jsme si zažili a jak dlouho a kde všude se bojovalo v původní hře v zemích Azerothu
Důsledek je jasný, mnoho hráčů se začalo nudit a navrací se ke komplexnějšímu Everquestu, další ochutnávají LOTRO, který je přeci jen mnohem mladší a na jeho technické i hratelné stránce je to oproti WoWu dost cítit. Blíží se v pořadí již třetí datadisk Guild Wars a mluví se o GW2. Když si vezmete v potaz, že měsíční provoz akčněji laděného korejského příbuzného je za velkou tučnou NULU... Většina lidí ve WoW tedy zůstává kvůli kamarádům, s nimiž hrají v gildě a snaží se dostat do Black Temple, který se pro ně stává poslední štací... Konkurence přitvrzuje, WoW stárne a hráči začínají být nespokojeni; toho všeho si je Blizzard vědom. Proto vyrukoval s oficiálním oznámením dalšího datadisku, který se bude jmenovat Wrath of the Lich King.
Co nového dostaneme?
Hráčům, kteří strávili desítky hodin Warcraftu III: The Frozen Throne je již jasné, kdo že bude dominantou příběhového pozadí tohoto pokračování Pravá ruka padlého titána Sargerase, Kil´Jaeden tehdy stvořil z orkského šamana Ner´zhula bytost, jíž uzavřel do Věčně zamrzlého trůnu. Tato entita byla posléze spojena s otcovrahem Arthasem Menethilem a zrodil se Lich King; nejmocnější postava celého Warcraftu. Ten byl stvořitelem tisíce nemrtvých Scourge, zodpovědným za invazi, s níž jste ve WoW již měli tu čest. Lich King se nakonec usídlil v nehostinné zemi, plné sněhu a ledu, která se zove Northrend...
Pokud tedy zaplatíte za CD, bude právě tento nový světadíl přidán do samotné hry stejně jako Outland v předešlé Burning Crusade. Na mapě jej samozřejmě najdete v její severní části; rozloha bude přibližně identická. Blizzard zveřejnil i krátký popis a názvy dvou částí Northrendu. První je Boreanská tundra na jihozápadu, ne zcela tonoucí ve sněhu a osídlená nomády z národa Tuskarr. Jako druhý byl odkryt Howling Fjord na jihovýchodu, kde si na vás brousí sekery Vrykulové; bojovný národ, připomínající divoké Vikingy. Světadíl budete moci navštívit loďmo a váš level, pokud budete chtít sbírat questy a konfrontovat první moby, kteří vám zkříží cestu, by měl být minimálně 68.
S tím souvisí dalších plus deset levelů navrch, které si budete moci vydobýt; level cap se zvedá na 80. A jedeme dál podle zaběhnutého klišé... Dočkáme se několika stovek nových questů a předmětů. Stejně tak, jako v BC jewelcrafting, přibude i v Lich Kingovi nová profese - Inscription. Ta hráči umožní modifikovat všechna kouzla a jejich parametry, které po úpravách zůstanou persistentní. Skill cap, čili další rozšíření profesí vašeho hrdiny (kovařina, krejčovské umění, kuchařina, rybaření ad.) bude opět zvednut - tentokráte na hodnotu 450. Blizzard opět přidá podobné množství 5 men instancí a 10-25 men RAIDů; rozsah odpovídá tomu, co jsme pokořili v BC. Jejich prostředí a grafika by samozřejmě měly být lehce vylepšeny v možnostech enginu WoW (sněžné vánice, hořící lesy, ledové kry atd.).
Staronové plány
Z bahna neuskutečněného se opět vynořily sliby dávno avizované - rozšíření PVP. Ani s patchem 2.0 ani s příchodem Burning Crusade jsme se totiž nedočkali mediálně mocně promasírovaných obléhacích strojů a poškoditelných budov. Nyní bychom se PRÝ dočkat konečně měli. Návdavkem budeme moci zakusit údajně obrovské plošné PVP boje, které nebudou uzavřené v instancích (těžko uvěřit) a jejichž ovládnutí přidá výhody vítězům - hordě či Alianci (podobně jako např. zajmuté věže v Terokkaru umožňují sbírat Spirit Shards v komplexu instancí v Auchindounu).
Originální featurkou se tentokrát nestane nová rasa, ale tzv. Hero Class a tím bude Death Knight, čili rytíř smrti. Tento bijec není od nuly vytvořená postava, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale level 60, který bude moci vytvořit pouze ten hráč, který splní velmi dlouhý a náročný chain quest. Podle všech náznaků se bude jednat o avatara, který by měl být využit striktně jako pomocník pro end-game instance, běžní hráči tedy nejspíše ostrouhají lusku. V těchto hard-core dungeonech bude využívat svého meče, zaplněného runami, tankovat a způsobovat těžká zranění elitním potvorám, nehraje se tedy na manu a kouzla, nýbrž na speciální skill... Nutno podotknout, že tato poslední avizovaná část datadisku vypadá slibně
Jak tedy shrnout oficiální ohlášku World Of Warcraft - Wrath of the Lich King? Blizzard navazuje na prodejní úspěch Burning Crusade stejnou šablonou a upgradem datadisku. Přidává jeden nový svět, questy, levely, jedno povolání, rozšiřuje PVP Otázkou zůstává, zda jim to vyjde. Přibývá totiž hráčů, kteří si uvědomují jednu důležitou věc - platíme všichni měsíčně nemalý obnos peněz již dost dlouhou dobu, je opravdu férové kupovat směsku vylepšení, která už tu jednou byla za dalších 1300,- Kč? Myslíme si, že by v tomto případě měl Lich King nabídnout opravdu mnohem více, než pár měsíců nového RAIDování; samotné nás to velmi mrzí a rádi bychom se dočkali přídavku s větší dávkou inovace. Doufejme tedy, že Blizzard se do doby vydání pochlapí a přidá tolik, aby dohnal handicap své pomalu ale jistě stárnoucí online hry.
World of Warcraft: Wrath of the Lich King
Blizzard oficiálně oznámil přípravu nového datadisku s názvem Wrath of the Lich King. V novém datadisku se objeví spousta žhavých novinek. Na této stránce si je podrobně představíme.
Nový kontinent: Northrend
Ledovcový kontinent Northrend se bude nacházet na severu Azerothu a bude přibližně stejně velký jako Outland. Narozdíl od Outlandu, bude možno do Northrendu vstoupit na dvou místech, buď Borean Tundra na západě nebo Howling Fjord na východě tohoto kontinentu. Do Northrendu budou jezdit lodě z přístavů v Kalimdoru a Eastern Kingdoms.
Northrend bude přístupný všem hráčům, ale co se týče nepřátel, úkolů a expení, bude určen hráčúm na levelu 68 a vyšším.
Země nového kontinentu nejsou pouze zasněžené pláně, ale najdete zde, hořící lesy, vysoké hory, ale také hrůzostrašné lesy plné pavouků a kostlivců. Dále se můžete těšit na nepřátelskou rasu Vrykulů, podobající se Vikingům, spřátelené Tuskarry a sněhové obry.
Hrdinské povolání: Death Knight
Death Knight je kombinace tanka a DMG. Jeho síla nebude ukrytá ani v maně, ani v hněvu (rage), ale v šesti runách. Každý si bude moci vybrat mezi krvavými, nesvatými a ledovcovými runami. Každé kouzlo bude odčerpávat sílu, která se po čase doplní, z různých run. Death Knight bude dostupný hráčum na levelu 80, po splnění série úkolů. Nebude se expit od lvlu 1, ale bude dostupný rovnou na vysokém levelu (ještě není přesně určen)
V budoucnu se můžeme těšit na další hrdinská povolání. V tomto datadisku se ale objeví pouze Death Knight.
PvP bojiště
Datadisk přinese 10 nových venkovních bojišť, ve kterých se objeví zničitelné budovy a dobývací stroje, nepříklad Meat Wagon, či Steam Tank. Bojiště budou určena hráčům na levelu 68 a vyšším, stejně jako kontinent Northrend. Za plnění úkolů v bojištích budete přidávat bonusy své straně.
Level a skill cap | Nová profese: Inscription
Nový datadisk zvýší maximální level z 70 na 80. Tohoto levelu budete moci dosáhnout v zemích Northrendu. Také bude zvýšen maximální skill v profesích na 450, což sebou přinese spoustu nových zajímavých receptů, designů a vzorů.
Mezi profese přibude Inscription. Díky této profesi budete moci vyrábět nové předměty a permanentně vylepšit svá kouzla, například načasovat fireball, nebo kritický poměr uzdravovacího kouzla.
Utgarde Keep
Prvním dungeon do kterého budou moci hráči vstoupit bude Utgarde Keep, určený pěti hráčům okolo levelu 70. Bude obývaný Vrykuli, humanoidními stvořeními podobnými Vikingům, kteří slouží Artahasovi. Blizzard se chystá zveřejnit více informací o tomto, ale i dalších dungeonech v příštích měsících. Můžeme se těšit na dungeony a instance pro 5, 10 a 25 lidí.